söndag 1 juli 2012

Bok 16 - 19

Det var ett tag sedan jag skrev om böcker. Jag läser hela tiden men glömmer att skriva om det på bloggen så här kommer fyra böcker på en gång.


Bok 16
Den glömda trädgården Kate Morton
417 sidor

Den glömda trädgården
bild från Adlibris.se
Året är 1913 och en liten flicka lämnas ensam på en båt som är på väg från England till Australien. En kvinna säger åt flickan att gömma sig och sedan försvinner kvinnan spårlöst. Flickan kommer bara ihåg att hon brukar kalla kvinnan för Sagoberätterskan. När hon kommer till Australien tas hon hand om en familj och kallas för Nell. När Nell blir gammal vill hon försöka ta reda på vem hon är och om hennes familj finns kvar i England. Hennes sökande leder henne till ett gammal herresäte Blackhurst Manor. Nell får dock aldrig reda på sanningen om sin bakgrund. När Nell senare dör lämnar hon en liten stuga som ligger på herrsätets ägor i arv till sitt barnbarn Cassandra och en sagobok skriven av en författarinna som försvann spårlöst i början av 1900-talet. Cassandra börjar söka efter Nells förflutna.


Boken är spännande och historien är fint skriven, ändå fastnade jag aldrig riktigt för boken. Den är bra, men inte översvallande bra.




Bok 17
Fatimas hand Ildefonso Falcones
918 sidor
Fatimas hand
bild från Adlibris.se
Om ovanstående bok inte hittade riktigt ända fram till mitt hjärta är det tvärtom med den här. Boken är spännande, ruskig, intressant och väcker en hel del funderingar över människors grymhet. Dessutom tar den upp en del av Spaniens historia som jag var dåligt insatt i och det tycker jag alltid är spännande. Den handlar om Spanien under 1500-talet då kristna spanjorer gör allt för att fördriva och utplåna muslimerna i landet. Båda sidor använder grymma metoder för att besegra varandra.

Huvudpersonen är en ung pojke som heter Hernando. Hans mamma är muslim och han blev till när hon blev våldtagen av en kristen präst. Hans blå ögon är ett bevis på hans härkomst och gör det svårt för honom att passa in på någon av sidorna. Han deltar i kriget mot de kristna och sedan blir han tillsammans med sin familj tvångsförflyttad till enE han för en kamp för sitt liv försöker han finna en väg för kristna och muslimer att leva i Spanien tillsammans.

Helt klart en bok som jag varmt rekommenderar. Låter inte avskräckas av tjockleken på boken, ni kommer inte att hinna tröttna. Författaren lyckas hålla liv i spänningen sida upp och sida ner.



Bok 18
I det förflutna Kate Morton
556 sidor

I det förflutna
bild från Adlibris.se
Om den förra boken jag läste av Kate Morton inte riktigt uppfyllde mina förväntningar så gjorde den här boken det.

Ett gammalt brev som varit försvunnet i 50 år kommer plötsligt fram till Edies mamma. Edie ser direkt att det påverkar hennes mamma starkt och hon börjar undra varför. Snart upptäcker hon att hennes mamma inte berättat hela sanningen om sin tid som evakuerad på ett slott under andra världskriget. Edie arbetar på ett bokförlag och hennes intresse för böcker väcktes när hon var yngre av en enda bok. När hon upptäcker att författaren till den boken ägde slottet som hennes mamma bodde på under andra världskriget blir hon ännu mer intresserad av vad som hänt. Hon åker till slottet och träffar de systrar som bodde på slottet när hennes mamma var där. De har aldrig gift sig och bott på slottet hela sitt liv men är nu gamla. Edie upptäcker att det finns hemligheter som är väl bevarade på slottet och att hennes egen mamma spelat en roll i det som utspelats sig. Hennes mamma vill inte prata om vad som hänt, om slottet eller om systrarna men Edie börjar leta efter sanningen.

Det var en spännande bok, lättläst och gav en mysig känsla som gjorde att man ville fortsätta att läsa.



Bok 19
Vattenmelonen Marian Keyes
516 sidor

Vattenmelonen (storpocket)
bild från bokus.com
När Johan såg att jag läste den här boken sa han; Men har du inte läst den förut? Observant, eftersom jag säkert läst den 2-3 gånger förut. Marian Keyes är en författare när jag återkommer till när jag vill ha något lättläst som ändå är bra, roligt och underhållande. Vattenmelonen är den första boken jag läste av henne och sedan dess är jag fast och har läst alla böcker av henne.

Samma dag som Claire föder sitt första barn lämnas hon av sin man James eftersom han har träffat en annan kvinna. Helt förkrossad återvänder Claire hem till sin familj på Irland. Under några månader är hon helt förtvivlad och tillbringar all sin tid i hemmet och tycker synd om sig själv. Efter några månader träffar hon Adam som är kompis till hennes yngre syster. De börjar lära känna varandra och undan för undan inser Claire att det finns ett liv utan James, men vågar hon lite på Adam eller ska hon bli sviken igen. När James kommer till Irland för att lappa ihop deras äktenskap blir Claire förvirrad över sitt liv, vem hon är och vad hon vill...

Som ni säkert förstår tycker jag om boken. Den är rolig och jag skrattar faktiskt högt ibland, samtidigt som den väcker andra känslor i mig t.ex. ilska över den otrogne maken. Den är lättläst och även om jag har läst den tidigare tycker jag att det är svårt att lägga den ifrån mig. En riktig feel-good bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar