torsdag 16 juni 2011

En gång om året...

... väcks vi mitt i natten när studenter åker förbi på sina traktorflak och firar sista natten med gänget. I Lidköping är det tradition att åka runt på studentnatten till alla klasskamrater. Studenterna brukar höras genom sång och skrål men i år hade de hittat rejäla musikanläggningar också. Några som åkte förbi hade så hög musik att det kändes som en tryckvåg mot mina öron, undrar om det inte ringer lite i deras öron idag?

Sista traktorflaket med, vad jag förmodar, trötta studenter åkte förbi idag vid halv 7 tiden. Hörde på de lokala nyheterna att polisen hade fått in klagomål på högljudda studentfirande men att polisen inte agerat eftersom "det är en gång om året låt dem hållas". Och jag håller med, det är en gång om året - visst man vaknade till ibland när de for förbi men samtidigt vet man att de har väldigt roligt. Jag kommer själv ihåg min studentnatt sittande på ett traktorflak, småhuttrande och mot slutet väldigt trött. Vi hade ingen ljudanläggning utan en vanlig bandspelare, men vi hade otroligt roligt och det är något man kommer ihåg länge. Och kan man göra något annat än att le när man hör "BIRA BIRA BIRA BÄRS BÄRS BÄRS" skanderas halv 4 på natten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar