måndag 29 april 2013

Utan kolhydrater


Varför ska man sluta äta kolhydrater, jag hittade en bra förklaring här.
Alla kolhydrater omvandlas i magen till glukos (socker). När man äter kolhydrater höjs blodsockret vilket medför att insulinproduktionen ökar. Insulinet ser till att blodsockret sjunker samtidigt som det också ser till att fettet i maten lagras på kroppen. Kolhydraterna i maten används till energi, om alla kolhydrater inte används omvandlas överskottet till fett som även det lagras på kroppen. Om kosten innehåller mycket lite kolhydrater behöver kroppen gå över till att använda det lagrade kroppsfettet istället. Kroppen ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift. När man drar ned på kolhydraterna i kosten måste kroppen ställa om sig från att ha kolhydrater (glukos) som primär energikälla till att använda fett istället. Detta kallas för att man är i ketos.
Jag tycker att det låter vettigt och som en bra förklaring till varför det fungerar att dra ner på kolhydrater. För att kontrollera att jag är i ketos har jag köpt stickor på Apoteket, För diabetiker är det livfarligt att hamna i ketos och stickorna är egentligen till kontroll för detta, men många som går på lowcarb-dieter använder dem för att kontrollera om de är i ketos och kroppen därmed bränner fett.
Jag mår bra och är väldigt pigg. Jag har inget sug efter godis, bröd, pasta m.m. Det är ganska lätt att äta enligt den här dieten eftersom jag inte behöver räkna points, kalorier m.m. Jag försöker hålla koll på hur många gram kolhydrater jag äter. Just nu känns det som om jag skulle känna äta så här hur länge som helst, men jag ska i alla fall göra det fram till semestern (två månader).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar