söndag 23 september 2012

En riktigt höstig höstdag

Idag känns det verkligen att sommaren är slut och att hösten är här. Vädret är grått, grått, grått och löven på träden börjar bli allt mer gula. Idag på förmiddagen var vi ute hela familjen på en promenad. Barnen cyklade och jag och Johan gick. Luften var kylig men frisk. En riktigt uppfriskande tur.

I eftermiddag är det full fart. Tilda ska på kalas och Ebba ska på dans. Johan ska försöka ordna det sista med våra garderober och jag ska storhandla inför veckan. Ikväll ska jag försöka ta tag i den stora högen med stryktvätt och så ska vi påbörja städningen. För att få ihop vardagen har vi gjort iordning ett veckoschema med allt hushållsarbete. Idag (söndag) är det stryka, storhandla och städa (så mycket vi hinner med tanke på att det alltid är dans på söndagar) som står på schemat. Imorgon får vi städa klart det sista. På tisdag är det tvätt osv. På så sätt delar vi upp arbetet på olika dagar och alla vet vad som behöver göras. Det låter säkert jättetråkigt att ha ett schema, men vi har upptäckt att vi behöver det. Annars blir allt tråkigt kvar till helgen, då är det bättre att göra lite varje dag. Som det är nu har vi "ledigt" från hushållsarbete på fredag och lördag för vi har hunnit göra allt under resten av dagarna. Dessutom är det nystädat lagom till fredagen eftersom jag även gör ett städröjande på torsdagar (min tidiga dag, då hinner jag mycket!).

1 kommentar:

  1. Det där med schema låter inte alls tråkigt! Vi kör schema över maten, eller kanske mer matsedel och det underlättar både veckohandling och matlagning. Så tummen upp för schema som underlättar vardagen för småbarnsfamiljer! :-)

    SvaraRadera