söndag 30 september 2012

Hälsohösten 2012

Den senaste tiden har jag känt mig trött och lite nere. Jag har ingen förklaring till varför men det känns som om jag har för mycket att göra och aldrig hinner avsluta något. Det blir bara mer och mer som jag "måste" göra och tillslut känner jag mig helt begravd under alla måsten och har ständigt dåligt samvete över det jag inte gör. Dessutom har jag varit sjuka några gånger under hösten och jag tror att det hänger ihop med hur jag känner. Det är dags att känna sig piggare så därför ska detta bli min hälsohöst. Mitt huvudsakliga mål är att få mer ork och energi, om jag dessutom går ner i vikt är det en bonus. Jag har funderat länge över hur hösten ska se ut och det är lätt att sätta för höga mål, jag vill ju snabbt få in bättre vanor. Ett av mina "problem" är ju att tiden inte räcker till och därför är det orimligt att tro att jag ska hinna med en timmes promenad varje dag, men en halvtimme borde fungera. Deta är ju inte mening att detta ska bli ännu mer "måsten" som jag inte hinner med, utan det ska ge mig mer ork och energi.

1. Varje dag 30 minuter powerwalk  och 3 tillfällen med längre powerwalks, löprunda eller annan konditionsträning. När dagen är slut ska jag ha tagit 13000 steg.

2. Styrketräning två gånger i veckan är målet. Enklare övningar hemma med hantlar och egen kroppsvikt. Plankan-övningar ska göras varje dag.

3. Frukost. Kesella blandat med naturell lättyoghurt toppad med bär eller frukt, hackade nötter och frön

4. Inga bullar, inga kakor, ingen glass, inget godis. Efterrätt kan vara okej, men bara på helgen.

5. Lunch – mycket grönsaker, helst en matig sallad. Till exempel sallad med kyckling, lax, avokado eller chèvre. Gärna mycket näringsrika grönsaker.

6. Skippa mjuka smörgåsar. 

7. Ris och pasta Bara fullkornsalternativ och bara ibland.

8. Mellanmål. Måste ta med mellanmål till jobbet så att jag orkar en hel dag. Nötter, frukt, keso och liknande.

9. Kvällssnacks. Jag blir ofta sugen på något framför TV´n, men om man ska gå ner i vikt ska kolhydrater undvikas på kvällen. För att inte fastna i kvällsmackan eller godisfällan, finns lite alternativ; en liten skål med keso och hallon, kesella med bär eller lightsaft, en smoothie, en bit brie-ost, några oliver. Vid stort godissugen är en bit mörk choklad helt okej.

10. Sömn. Jag behöver minst sju, gärna åtta timmars sömn. Ska försöka komma komma i säng vid nio två gånger i veckan, eftersom jag vissa mornar behöver gå upp riktigt tidigt.

Jag kommer att uppdatera här i bloggen hur det går. Så det kan nog bli en del inlägg om mat och träning. Jag både hoppas och tror att det snabbt ska märkas på orken och energin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar