tisdag 22 februari 2011

Rengöra mikron

Jag tycker att det är roligt med så kallade husmorstips och brukar läsa sådana i tidningar eller lyssna på radio. Jag ska försöka dela med mig av några som jag själv använder.

Ett av de absolut bästa är hur man utan besvär gör rent mikron. Ibland när man värmer mat så har den en förmåga att explodera och det blir mat överallt. Dessutom är det svårt att få bort. Men ta en skål med vatten och sätt in i mikron kör i 4 minuter eller tillräckligt länge för att det ska bildas vattenånga. Vattenångan gör att maten löses upp och sen kan du bara ta en disktrasa och mycket lätt torka rent. Du behöver inte gno det minsta lilla. Droppa dessutom några droppar citron i vattnet så luktar mikron fräscht!

Har ni några tips? Dela gärna med er i kommentarerna!

3 kommentarer:

  1. Men tack för det tipset! Låter kanon! Ibland när sara har legat i fåtöljen tar jag en gummihndske och drar och då följer håret med!

    SvaraRadera
  2. Dålig lukt i kylskåpet fås bort relativt lätt genom att man sätter in en skål med ramlösa eller liknande över natt. Självklart är det bra om man lokaliserar källan först och tar bort den...

    SvaraRadera
  3. Kom på en till... Kalkavlagringar m.m. som kan uppstå i kaffe- och vattenkokare fås bort om man gör som vanligt med vatten och ättika. Stinker men är jätteeffektivt. Rekommenderar att man diskar ordentligt efteråt

    SvaraRadera