tisdag 18 januari 2011

Lekdag och sovande barn

Igår ringde de från dagis och talade om att det gick magsjuka, ett barn hade kräkts där i fredags och ett annat barn hade blivit sjuk under söndagen. De brukar ringa till de som är föräldraledig så att man kan välja om man vill skicka dit sina stora barn eller ej. Jag valde att hålla Tilda hemma, magsjuka vill jag inte få hem.
Lisa hade läst på Facebook att vi var hemma så hon ringde och vi tillbringade en trevlig dag hos flickorna Andrae. Tilda, Ellen och Vilma leker så bra tillsammans och det förekommer väldigt sällan konflikter. Ebba är än så länge för liten, även om hon gärna ville vara med, men om bara några månader så kommer hon säkert vara med och leka.

Idag är Tilda på dagis, det hade inte blivit några fler sjukdomsfall så vi får väl hoppas att det är över.
Jag måste visa en bild som jag tog på Ebba idag, men först en liten bakgrundshistoria. Ebba börjar på dagis om en månad och tills dess försöker jag vänja henne vid att somna lite senare på dagarna. Hon har tidigare somnat vid niotiden och det är inte så lämpligt eftersom det är den tiden hon kommer att börja på dagis. Det går ganska bra och nu brukar hon sova vid halv 11. Men idag var hon tydligen extra trött, för efter att vi hade lämnat Tilda på dagis kl 9 skulle vi handla lite. På vägen till ICA höll Ebba på att somna i bilen, men jag höll en vaken genom att sjunga, ta nappen och störa henne på andra sätt. I vanliga fall brukar hon piggna till när det händer något omkring henne, men inte idag, för hon somnade sittandes i kundvagnen.


Jag fick gå tillbaka med varorna och lämna affären utan att handla. Jag stöttade upp henne så att hon inte skulle trilla ur vagnen. Nu sover hon i sin säng. Dock gör det mig lite fundersam att hon kunde somna på ett sånt sätt och dessutom fortsätta sova fast jag satte i henne och tog ur henne ur bilen och lade ner henne i sängen. Undrar om hon börjar bli sjuk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar