söndag 30 januari 2011

Migrän

Migrän är inget kul, de som säger att det bara är huvudvärk har aldrig haft migrän. Usch, hela kroppen blir påverkad. Jag får alltid synrubbningar innan huvudvärken, synrubbningarna har blivit värre sedan jag varit gravid. Innan var det bara lite flimmer, men nu kan jag få stora fläckar som försvinner. Jag minns en gång när jag fick migrän när Tilda var relativit liten, hjälp var på väg men hon hann bajsa innan Johan kom hem. Jag var tvungen att försöka byta på henne, men vågade inte ha henne på skötbordet eftersom jag inte såg ordentligt utan det fick bli på golvet efteråt fick jag be Johan att kolla så att jag fått rent ordentligt. En annan gång fick jag migrän i samband med att jag skulle gå och lägga mig, då kunde jag inte se tandborsten när jag skulle sätta på tandkräm för just där var det en stor fläck som jag inte såg något i. Det är svårt att beskriva de synbortfall som jag får, jag kan bara säga att det är stora fläckar där jag ser ljus och mörker men inga detaljer överhuvudtaget. Det är faktiskt jobbigare än huvudvärken som kommer sen. Synrubbningarna har blivit värre sedan jag var gravid med huvudvärken har blivit något lättare, även om jag blir helt deckad. Det är som sagt inte bara huvudvärk, jag får influensasymptom och ont i nacken, kan även få frossbrytningar, men jag brukar slippa illamående. Efteråt mår jag dåligt hela dagen, men det är ju ändå överkomligt - en före detta arbetskamrat var dålig i flera dagar efter ett anfall.

Jag hoppas verkligen att detta inte är några gener som jag fört vidare till Tilda och Ebba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar