lördag 12 juni 2010

11 juni

Nappar är just nu väldigt aktuella hos oss. Tilda ska sluta och Ebba har precis börjat.

Tilda har användt napp sedan hon var 5-6 månader, men nu är det dags att sluta. Dels tycker jag att det ser illa ut om för stora barn har napp och dels har jag hört från tandläkare att man inte bör ha napp efter 3 år. Tilda ska sluta veckan efter midsommar, då har Johan slutat jobba och våra midsommargäster har åkt hem. Hon ska ge napparna till fågelmamman som i sin tur ska ge dem till sina fågelbebisar. I gengäld ska Tilda få en present av fågelmamman och hon har redan bestämt vad hon vill ha; en dator och godisnappar. Datorn är inköpt, vi hittade en lekdator med Askungen och förnärvarande är Askungen en favorit för Tilda så den blir nog populär. Jag räknar med att det kommer en bli en jobbig tid för mig och Johan, men även för Tilda. För ett år sedan införde vi att napp bara skulle användas vid bilåkning och när hon sover, dessa "regler" har varit svårare att hålla sedan Ebba.

Ebba har precis börjat använda napp. Jag tror att det är bra att hon började med det några veckor innan Tilda ska sluta. Då blir Tilda van vid att se Ebba med napp och kommer förhoppningsvis inte att ifrågasätta det. Det har varit lite svårt att bestämma om Ebba ska ha napp eller inte eftersom hon inte varit intresserad tidigare. Men jag har varit orolig att hon ska börja suga på tummen istället eftersom jag själv gjorde det som liten och vet hur svårt det är att sluta. Nappar går att ta bort, det är lite värre med fingrarna.

1 kommentar:

  1. Jag tror det kommer gå bra för Tilda. Nu är hon ju så stor så hon förstår varför och man kan resonera lite mer. Ellen var också 3 år och vilma började ju strax innan hon slutade. Det gick oerhört smidigt! Ellen pratade om sin nabb ett par dagar men den hade hon vant sej. Men man får ju räkna med att de längat efter den ett tag och bli rlite ledsna men jag tyckte det var en befrielse när det var klart. Nästan så jag känner för att Vilma ska sluta för hon har den så mycket..kanske lite tidigt än. Lycka till! Kram

    SvaraRadera