torsdag 10 juni 2010

Hur många vuxenpoäng?

Håll utkik i NLT så får ni se om ni inte kan hitta en insändare på sidan "Fria ord" som jag har skrivit. Skickade in den i dag så det kan nog dröja innan den kommer med. Här får ni alla fall läsa den, så får vi se om den blir nedkortat i tidningen:

Jag är så lyckligt lottad att jag får vara mamma till två underbara tjejer, de är 3 år respektive 7 månader. Som alla föräldrar vill jag det bästa för mina barn och jag vill att de ska kunna vara trygga. Tyvärr är deras närmiljö direkt livsfarlig!
Vi bor utmed den sista sträckan av Gamla Läckövägen, närmare bestämt alldeles i närheten av sommarkiosken. Den här vägen var för många, många år sedan en landsväg men nu är det en väg genom ett bostadsområde där hastighetsbegränsningen är 50 km/tim. Ändå ser jag dagligen bilar som kör förbi i en betydligt högre hastighet än tillåtet. Jag kan bara göra en uppskattning av hur fort bilen kör men många bilar närmar sig 90 km/tim. Det bor flera barn utmed vägsträckan, för att inte tala om när sommarkiosken är öppen, då kryllar det av barn i alla åldrar både på och vid sidan av vägen.
Något måste göras innan olyckan är framme!
Jag har några förslag:
* Drömmen är att vägen blir en återvändsgata och slutar efter Erstorp park! Om inte annat skulle jag vilja se att utfarten mot Kålland (efter Erstorp park) stängs av. (Jag tror att en annan boende ut med vägsträckan har skickat detta som förslag till kommunen.)
* Bygg refuger, farthinder eller liknande för att få ner hastigheten.
* Sänk hastigheten på vägen! Gamla vägen mot Sjölunda (Flädervägen) har max 30 km/tim varför kan inte även Gamla Läckövägen få det?
Sen har jag en uppmaning till alla er som ändå kör förbi. Tänk på att det är en väg genom ett bostadsområde. Vill ni ändå köra fortare än 50 så finns ju faktiskt vägen ut med Kålland – där är det tillåtet att köra 80 km/tim. Oavsett hur mycket man lär sina barn att akta sig så blir det betydligt farligare när bilar kör så fort som många gör utanför oss. Det är ni som kör förbi som kan påverka hur allvarlig en ev. olycka blir!
Jag räknar med att ansvariga för vägsträckan vidtar åtgärder och uppmanar alla trafikanter på vägen att sänka farten, NU! /Mia

Hur många vuxenpoäng får man för en insändare? Och ni som läser min blogg och kör förbi vårt hus - tänk på hastigheten!!!

1 kommentar:

  1. Med tanke på språk osv... 50 vuxenpoäng och stjärna i kanten...

    SvaraRadera