tisdag 24 augusti 2010

Man vaknar till i alla fall - 24 augusti

Vilken morgon! Det är bara så att en del dagar börjar bättre än andra och de betyder det att en del dagar börjar sämre. Det är var väl en dag med en något sämre start...

Tilda går sin första dag på dagis idag. På morgonen var det lite stressigt, helt plötsligt hade vi en tid att passa. Allt gick ändå relativt bra fram tills dess att Ebba skulle sova i vagnen. När jag står och gungar på vagnen känner jag plötsligt hur den svajar till och sen känns det inte som vanligt när jag vaggar på den. Jag förstår att något har gått sönder och börjar leta efter felet. Undertiden somnar Ebba i den trasiga vagnen. Jag hittar felet - en skruv har gått av och släppt en del av underdelen. Det gör att hela vagnen blir vinglig även om den fortfarande håller ihop. Vi ska gå till dagis om en halvtimme och jag vågar inte gå med den trasiga vagnen. Det måste bli dubbelvagnen, men till den har jag inget regnskydd. Tilda kan ha regnkläder, men vad ska jag göra med Ebba? Jag tittar ut och ser att molnen har spruckit upp och solen skiner, skönt, problemet löst. Jag packar Tildas dagisväska med extrakläder, hämtar dubbelvagnen från källaren, stoppar ner stövlar, regnkläder, väska, sandaler och solhatt i vagnskorgen och går in för att hjälpa Tilda borsta tänderna, sminka mig och fixa det sista innan vi ska gå. Jag lyckas lyfta upp Ebba ur hennes vagn utan att väcka henne. Går ut och - plask - en regndroppe landar på min näsa. Perfekt!!! Efter den första droppen börjar det ganska snabbt att regna mer och mer. Nu vaknar Ebba, det skulle vem som helst göra som sover skönt och plötsligt blir ofrivilligt "duschad". Jag försöker få på regnskyddet från den andra vagnen över Ebbas del i dubbelvagnen. Det blir inte särskilt bra och när det blåser fyller vinden hela regnskyddet så att det står som ett segel runt vagnen. På vägen till dagis muttrar jag en del för mig själv.... kvällen innan frågade Johan om jag behövde bilen idag, men jag svarade att jag ska ju "bara gå till förskolan och det kan jag göra med vagnen"....

Ebba som fick sin morgonvila störd blev trött när vi var hemma igen. Hon är van att sova i sin vagn och det går fort och smidigt att söva henne där. Jag hittade på en egen lösning och lagade vagnen tillfälligt med ett snöre. Det fungerar i alla fall så länge hon bara ska sova i vagnen, vagnspromenader får vänta tills vi har lagat vagnen ordentligt.

min fina lagning

1 kommentar:

  1. Men ååh vilken härlig morgon! haha..skrattade åt regnskyddet som blev till ett segel..en just då var det säkert inte så kul. Hopppas det gick bra på dagis.
    Vi har en innedag, inga pengar och dåligt väder. Jag är lite uttråkad! Kram

    SvaraRadera