onsdag 16 mars 2011

Lätt eller svårt

Jag kommer ihåg den första bok som jag skulle läsa när jag började på lärarhögskolan. Jag hade precis 19 år gammal flyttat 37 mil hemifrån och allt var nytt spännande, roligt och lite skrämmande. Den första bok som vi skulle läsa var skriven av Marton och hette "Hur vi lär". Jag försökte läsa boken, sittandes på mitt studentrum, och blev helt förstörd. Jag förstod ingenting, och tankarna flög igenom mitt huvud - jag är helt enkelt för dum för att gå på högskola. På rätt skakiga ben gick jag till mötet med studiegruppen, vad skulle jag säga? Några av de andra i studiegruppen hade redan gått på högskolan några år, men alla hade samma åsikt: Vi förstår inte boken. Jag pustade ut och kände att jag kanske inte var för dum trots allt. Nu har det gått drygt 12 år och jag har läst 4 år på högskola och ytterligare kurser efter det. Boken har jag i en lådan i källaren och jag funderar på om det inte får bli en sommarbok. Kan jag förstå den nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar