fredag 10 september 2010

Betydligt lättare om mammahjärtat

I somras när vi var på BVC kom det upp en fråga om vi tyckte att Ebba skelade. Det var inget jag hade tänkt på, men i och för sig brukade ett öga ofta vara i ögonvrån. BVC-sköterskan tyckte att det såg lite misstänkt ut och försökte undersöka, men Ebba var inte på det humöret, Vi fick en remiss till ögonmottagningen för kontroll, BVC-skötersan sa att det var bättre att undersöka en gång för mycket än en gång för lite. Fast hon trodde mest att det berodde på att Ebba har brett mellan ögonen och kompenserade; därför blir det så att det ena ögat är nära ögonvrån om hon tittar rakt fram.

Vi fick tid idag, 10 september, och det har varit några långa månader. Skelning går ju att behandla, men jag tänkte ändå på min lilla tjej. Utseende är ju viktigt (kom inte och säga något annat) och barn är (kan vara) elaka - därför är det inte lätt att ha ett avvikande utseende. Jag läste lite på nätet om skelning och om ögonlappar, men ärligt talat en "piratlapp" på min 1-åring är inget jag drömmer om. Dessutom är det ju så att man inte vill att ens barn ska vara sjukt eller skadat - inte på något sätt. Det har varit lite ångestladdat och jag har försökt att med jämna mellanrum kolla hennes ögon. De senaste veckorna har jag tyckt att det blivit bättre och att man oftare kan se lite vita på båda ögonen när hon tittar rakt fram.

Idag var vi på ögonmottagninen och läkaren hittade inga fel!!!! Ebba har brett mellan ögonen och det gör att när hon tittar rakt fram hamnar irisen inte mitt i ögat som de gör på oss. Läkaren sa att Ebba mest troligt kommer att "växa i" sina ögon och att ögonformen ändras när bebisar blir äldre. Jag känner mig så lättad över att inget var fel och att mitt lilla barn får fortsätta vara frisk och glad. Idag är hon dock lite ljuskänslig efter att ha fått ögondroppar som förstorade hennes pupiller, så det är ju tur att solen inte skiner idag, ute vill säga för inne tycks den lysa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar