onsdag 22 september 2010

Om livet och döden

Tilda pratar mycket om döden just nu. Eller rättare sagt hon berättar för andra att hennes lillebror och att hennes katt är i himlen. Detta kan hon säga till vem som helst, när som helst. Hon vet att Sixten (vår katt, som dog 2006) blev överkörd av en bil och häromdagen frågade hon om Nils också hade blivit överkörd. Hur förklarar man för en treåring vad som hände med Nils? Jag tror ändå på att försöka vara så ärlig som möjligt och berättade att han var så sjuk att han inte kunde leva. Det är svårt att förklara vad som händer när man dör, dels har vi pratat om att man kommer till himlen och änglar, dels har hon sett på Pippi att de begraver en fågel och vi har även varit på kyrkogården och hälsat på Nils. Jag försöker förklara så gott det går att kroppen läggs i jorden och själen kommer till himlen. Jag försökte förklara att kroppen är ett skal. "- Sköldpaddor har också skal" var hennes svar! Så slapp jag undan vidare förklaringar eftersom vi började prata om sköldpaddor istället.

Vi har sagt att Nils och Sixten är upp i himlen nu, därför brukar Tilda titta upp i himlen och ropa på Nils när vi är ute och går, men han svarar inte säger hon. Jag sa att jag tror att han svarar när hon sover och viskar i hennes öra eftersom vi inte kan se änglar så ofta. Idag sa hon att Nils hade pratat med henne på natten, eftersom jag själv har sett en ängel (min morfar) så tror jag på att de kan visa sig. När Tilda pratar om Nils eller ropar på honom så känns det som om en hand vrider om mitt hjärta, det är ofattbart hur stark min sorg fortfarande är.

Det är hur som helst roligt att följa Tildas alla tankegångar och frågor och hon har massor av frågor om allt möjligt. En del är lätta att besvara och andra är svårare, men jag försöker svara så ärligt jag kan.


1 kommentar:

  1. en så klok och otroligt underbar liten flicka vi har!

    SvaraRadera