fredag 24 september 2010

Stanna upp och se dig omkring

Tänk när man var liten och allt i ens omvärld kunde fascinera en och bara måste undersökas. När jag ser på Ebba och allt intressant hon hittar så undrar jag om man inte missar något när allt bara blir en vana. Tänk bara när kylskåpsdörren var öppen och Ebba undersökte innehållet. Påsen med paprikor var mest intressant, hon smakade på den, prasslade med den, skakade på den och vände och vred på den för att titta riktigt, riktigt noga. Själv tar jag ut påsen och så är det inte mer med det. Jag tror ju inte att det är möjligt att finna något intressant med en påse paprikor, men jag tror att vi alla skulle må bra av att stanna upp och låta oss fascineras mer av vår omvärld. Man borde verkligen titta på alla detaljer som finns vid ens vanliga promenadväg eller bilväg till jobbet. Jag tror att vi har mycket att lära av småbarns sätt att undersöka och se sin omvärld, om inte annat så tror jag att vardagen skulle bli så mycket rikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar