måndag 6 september 2010

Oj då, det blir visst lite politik här

Ett jämställt samhälle är väl bra, men då måste man fråga sig vad jämställt betyder. Hörde lite på Lars Ohly på morgonen och han vill ha en mer jämställd föräldrapeng. Enligt honom skulle det vara mer jämställt om pappor och mammor måste ta halva var. Jag tycker inte att det är jämställdhet, alla familjer har faktiskt inte möjlighet att dela exakt lika. Det kan bero på många olika saker; jobb där det faktiskt inte går att ta ut föräldraledighet (bönder t.ex.), den ena föräldern vill inte vara hemma, det fungerar inte ekonomiskt eller som i vårt fall den ena föräldern är arbetslös! Jag tycker att det måste vara upp till varje familj att bestämma hur de delar upp sina föräldradagar. Det skulle vara bättre att ge en bonus till de familjer som delar lika på dagarna. Vi hade gärna delat på dagarna, men eftersom jag inte har jobb har det inte gått. Vi hade inte fått ihop vår vardag om Johan varit föräldraledig och jag hade jobbat. Nej, Lars Ohly, du måste nog tänka ett varv till och sluta stirra på siffror - se verkligheten. Jämställdhet är inte när alla gör lika dant, jämställdhet är när alla insatser värderas likvärdigt! Om man nu tycker att kvinnors situation på arbetsmarknaden försämras för att de är hemma med sin barn, så kanske det är på arbetsmarknaden man ska börja och jobba med jämställdhet - inte i familjerna!!!

För övrigt angående valet har jag ingen aning om hur jag ska rösta, jag vet varken vilket parti eller vilken sida det ska bli. Tycker inte att något känns särskilt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar