tisdag 7 september 2010

Det bästa med hösten

Jag älskar sommaren och tycker att hösten är ganska så trist. Det är regnigt, ruggigt, kallt och mörkt. Runt omkring kan man se alla tecken på att sommaren är slut och när vi bor så nära sjön blir vi ständigt påminda om att vintern är på väg. Varje morgon och kväll ser vi fåglarna som samlas för att så småningom flyga söderut, de flyger över oss till och från sjön. När jag ser och hör dem blir jag alltid lite nedstämd, helt plötsligt är oåterkalleligt hösten här.

Men hösten kan ha sina ljuspunkter. När det inte regnar och är mulet och grått kan hösten vara otroligt vacker. När solen skiner på gula och röda löv då älskar jag hösten. Att promenera i det vädret är helt fantastiskt, luften är klar och frisk och färgexplosionen är underbar. Idag är de flesta träd fortfarande gröna, men jag fick ändå en underbar höstpromenad. När jag lämnat Tilda på dagis tog jag en riktigt långpromenad utmed strandpromenaden. Det blåste så mycket att det faktiskt kändes som att gå vid havet. Solen värmde och luften var frisk, det kändes som om jag skulle kunna gå hur länge som helst. Jag har för mig att hösten förra året var rätt fin, jag vet i alla fall att jag och Tilda var på stranden samma dag som värkarna satte igång och då var det så varmt i solen att man kunde sitta utan jacka. Jag hoppas att det kan bli många sköna höstpromenader och idag har jag hittat en perfekt promenadslinga (tar cirka en timme).

Övriga ljuspunker på hösten är ljust ljus. Äntligen kan man krypa ihop under en filt med tända ljus, en kopp te och en bra bok.

Dessutom har vi fått ytterligare en ljuspunkt på hösten - lilla Ebba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar