fredag 3 september 2010

BVC, lek, Nordpolen, blodbad och golvskurning


Jag är ensam hemma med barnen i helgen. Johan är i Jönköping och spelar dataspel tillsammans med tre andra. Tilda tyckte förövrigt att de var för gamla för att "leka". Jag ska försöka hitta på så många roliga saker som möjligt med barnen.

Idag var vi först på BVC för 10-månaderskontroll. När vi ändå var där fick även Tilda väga och mäta sig. Barnen växer som de ska, så det känns bra. Efter BVC hade jag lovat att vi skulle hitta på något roligt, Tilda visste inte vad men blev överlycklig när vi stannade vid lekplatsen i Stadsträdgården. Hon brukar inte vara rädd för att prova på saker och klättrar gärna i rep, klätterväggar m.m. Men rutchkanor har hon alltid varit lite orolig inför. Förra sommaren köpte vi en liten att ha hemma som hon kunde öva i, och den åkte hon på utan problem, men så fort vi kom till en lekplats ville hon hålla någon i handen. I våras började hon åka ner på mage och senare vågade hon åka i små rutchkanor utan hjälp. Idag besegrade hon ytterligar en. Efter att ha åkt flera gånger i den mindre, den gula övertalade jag henne att prova den blå. Först ville hon åka på mage, men jag sa att den inte var mycket större än den gula och så fanns det inga gupp - efter första åket så blev det ett till och ett till och ett till..... i den stora.

Lagom till lunch funderade jag på vad vi skulle hitta på. Det blev en tur till Vara och träffa Cattis. Vi åt lunch på café Nordpolen och till Tildas stora glädje fanns det pannkakor. Själv åt jag bakad potatis med räkröra. Vi tillbringade större delen av eftermiddagen i Vara innan vi åkte hem igen. Jag hade två trötta barn i bilen och innan vi kommit till Stora Levene sov båda två.

Precis när vi kom hem ställde sig Ebba upp mot kökslådorna och ramlade. Jag såg inte exakt hur det gick till, men tog upp henne för att trösta. Då såg jag att hon var blodig i hela ansiktet, på kläderna och snuttefilten. Jag trodde hon slagit upp hela ögonbrynet och blev lite rädd - ensam hemma som jag är. Som tur var slutade det blöda när jag tvättade henne, men hon kommer att få en bula för hon ville absolut inte att jag skulle försöka kyla den. Senare på kvällen har Tilda hjälpt mig att skura golvet och möblera om i Ebbas rum. Undrar hur länge hon kommer tycka att det är roligt att hjälpa till att städa? Nu sover båda barnen, jag har tagit mig ett glas vin och ska strax sätta mig i soffan. Har inte bestämt mig för om det blir TV eller läsa en bok. Jag vet dock att inom en timme kommer jag att ha lagt mig för jag är rätt trött och man vet inte hur Ebba sover i natt, hon är fortfarande väldigt snuvig.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar